Flipt jouw klas al?

Het lijkt allemaal zo logisch: in een klas geef je les. De docent vertelt vol vuur over het onderwerp uit het boek dat die les aan de beurt is, de leerlingen luisteren met gespitste oren en maken hier en daar een aantekening. Alles wat gezegd wordt kan immers terugkomen op de repetitie. En na een waterval aan informatie, en eventueel nog een klein oefeningetje wordt de les afgerond met een flinke stapel huiswerk.

Klinkt prima, of niet? Toch zijn er steeds meer onderzoekers die zeggen dat het ook anders kan. Met de komst van online lesmethoden hebben we namelijk nieuw goud in handen, betoogt de Engelse Educational Director, teachertrainer en schrijver Russell Stannard. Volgens hem kan de lestijd een stuk efficiënter gebruikt worden, tenminste als je op een slimme manier gebruik maakt van die online lesmethodes en dat combineert met een praktische uitvoering van de lesstof in de klas.

Flipping the classroom

Flipping the classroom noemen ze deze methode ook wel, wat eigenlijk simpelweg het omdraaien van de traditionele methode inhoudt. De leerlingen krijgen thuis individuele instructies via een aansprekend en leerzaam online programma. Met behulp van interessante en leerzame video’s, spelletjes en oefeningen leren de studenten op hun eigen tempo de basisbegrippen, herhalen de leerstof waar nodig en komen vervolgens met die kennis het klaslokaal binnen. En de les? Die kun je volledig wijden aan het interactief toepassen van deze opgedane basiskennis.

“Flipping the classroom is more about a mindset: redirecting attention away from the teacher and putting attention on the learner and the learning.” 
– Aaron SamsFlip Your Classroom

Effect op leerlingen

Deze aanpak heeft succes, zo blijkt uit onderzoek van de van Rijksuniversiteit Groningen. Vier van de zes docenten vinden dat studenten door middel van flipping the classroom een sterkere leerervaring en een beter begrip van het lesmateriaal hebben. Daarnaast is bij de helft van de deelnemende docenten een toename zichtbaar in het slagingspercentage. Deze resultaten komen overeen met eerder onderzoek. En dat is niet voor niets. Zeker voor taalonderwijs geldt namelijk dat studenten de meeste kennis opdoen door het geleerde in de praktijk toe te passen. Zo ligt het fundament van het leren van een taal vooral in het herhalen en onthouden (lagere orde-denken volgens de Taxonomie van Bloom), en wordt de leeractiviteit compleet gemaakt door het toepassen van deze kennis in de praktijk. Door het toepassen van flipping the classroom in jouw klas zorg je dat jouw leerlingen op meerdere niveaus gestimuleerd worden en bied je ze de ideale situatie om de lesstof optimaal in zich op te nemen en vervolgens in de praktijk te brengen.

Wil je meer weten over de Taxonomie van Bloom en flipping the classroom? Bekijk dan dit filmpje.

Aandacht voor de individuele leerling

Een ander groot voordeel van flipping the classroom is dat het zorgt voor meer ruimte en aandacht voor de individuele leerling. Omdat de leerlingen thuis al de instructies krijgen, en deze zo vaak kunnen herhalen als ze willen, is er in de les alle ruimte voor praktische vragen, opdrachten en spreekoefeningen. Bovendien hoeven leerlingen niet onnodig naar de instructies van de docent te luisteren als ze de lesstof al begrijpen. Het gebruik van flipping the classroom biedt ook voordelen voor ouders die hun zoon of dochter willen begeleiden. Filmpjes die online staan kunnen namelijk ook thuis bekeken worden. Ouders die meekijken krijgen een beter beeld van welke oplossingsstrategie de leerling moet toepassen. Daarmee wordt voorkomen dat zij de leerkracht ‘tegenspreken’ en de leerling in verwarring brengen (Beeldman, 2013).

Zelfstandig leerproces stimuleren

Flipping the classroom stimuleert ook het zelfstandig leerproces van de leerling. Doordat leerlingen thuis aan de slag gaan, krijgen ze meer autonomie over hun eigen leerproces. Ze kunnen zelf bepalen wanneer ze een video bekijken en als iets niets meteen duidelijk is, kunnen ze de video pauzeren, terugspoelen of nog eens in zijn geheel bekijken. Daarnaast is het met behulp van de video’s makkelijker om weer op schema te komen als je één of meerdere lessen hebt gemist. Ook vinden leerlingen het doorgaans fijn om de filmpjes te bekijken ter voorbereiding van een toets.

Vooroordelen tegen flipping the classroom ontmaskerd

Nog even over dat online gedeelte. Veel docenten denken dat hun leerlingen bij flipping the classroom hun tijd vooral achter de computer doorbrengen. Maar niets is minder waar. Hoewel de leerling thuis online aan de slag gaat met de lesstof, zullen de lessen juist volledig in het teken staan van praktische oefeningen en spreekvaardigheid. Er zijn dus ook geen excellente ICT-voorwaarden aan de methode verbonden.

Flipping the classroom integreren in de les

Hoe integreer je flipping the classroom in jouw les? Dat is eenvoudig. Je kunt beginnen met het zoeken van online YouTubefilmpjes waarin eenvoudige instructies worden gegeven voor grammatica of woordkennis. Natuurlijk kun je ook zelf filmpjes maken, al kost dit wel wat meer tijd. Tijdens de les breng je het geleerde met behulp van praktische en aansprekende opdrachten in de praktijk.

Voor docenten Engels is er echter een unieke oplossing. Holmwood’s Online Learning heeft namelijk een online methode, English Premium, ontwikkeld op basis van het flipping the classroom-principe. Via een aansprekende verhaallijn maken jouw leerlingen op een praktische en laagdrempelige manier kennis met de Engelse taal en cultuur en leren ze de basisbegrippen van het Engels. Elke leerling heeft toegang tot zijn eigen profiel binnen de leeromgeving, en de oefeningen die aangeboden worden zijn helemaal afgestemd op zijn niveau, prestaties en lesdoel. Voor de klassikale lessen biedt Holmwood’s naast downloadbare lesplannen ook een handige tool om op een praktische en leuke manier bezig te zijn met Engels in de les. Het kaartspel Words in a box bestaat uit diverse kaarten met Engelse woorden, waarmee je in totaal 4 spellen kunt spelen. Je leerlingen genieten van het spel en krijgen spelenderwijs de nodige woorden en weetjes mee als het gaat om de Engelse taal. Naast het spel biedt Holmwood’s je nog veel meer op het gebied van Engels leren. Bekijk www.methodeengels.nl/spellen. Durf jij de uitdaging aan?

Wil je meer weten over Words in a box? In deze video vertellen we je alles over dit leerzame spel.

Lees hier het onderzoek dat de Universiteit van Maastricht heeft gedaan naar het effect van flipping the classroom op de prestaties van leerlingen in het voortgezet onderwijs.