Het blijft een lastig punt voor veel docenten: geef je je leerlingen nu die uitgebreide schrijfopdracht op of laat je het toch maar zitten? Het is verleidelijk om voor het laatste te kiezen. Het kost namelijk nogal wat tijd om 20 tot 30 brieven of essays van goede feedback te voorzien. En als docent heb je het al druk genoeg met het voorbereiden van je andere lessen en het reguliere nakijkwerk. Eigenlijk kun je zo’n tijdrovende extra klus niet gebruiken.
Grotere woordenschat, beter inzicht
Maar tegelijk weet je dat schrijfopdrachten heel belangrijk zijn om leerlingen actief met Engels aan het werk te laten gaan. Schrijven helpt bij het opbouwen van actieve woordenschat, doordat de leerlingen de woorden die ze hebben geleerd in een nieuwe situatie gebruiken. Leerlingen met een grotere woordenschat kunnen makkelijker verbanden leggen en hebben minder tijd nodig om iets te begrijpen.
Daarnaast zijn schrijfoefeningen heel nuttig om te zien of leerlingen de grammatica van de taal onder de knie hebben. Zie je bijvoorbeeld dat leerlingen vaak fouten maken met een bepaalde werkwoordstijd, dan weet je dat je daar misschien wat extra aandacht aan moet besteden.
Als je af en toe een schrijfopdracht afneemt en goede feedback geeft, komt dat uiteindelijk ook de toetsresultaten ten goede. Doordat je leerlingen regelmatig hebben geoefend, komen ze niet voor verrassingen te staan als ze op een toets een brief of essay moeten schrijven.
Geen tijd, toch schrijven?
Kortom, schrijfopdrachten zijn dus heel nuttig. Maar waar haal je de tijd vandaan om ze te corrigeren?
De oplossing is eenvoudiger dan je denkt. Bij Holmwood’s doen wij het correctiewerk voor jou. In ons curriculum hebben we open schrijfopdrachten verwerkt die door onze medewerkers persoonlijk worden nagekeken en van gerichte feedback worden voorzien. Binnen 24 uur na het maken van de oefening krijgt de leerling een bericht met de behaalde score en een link naar de feedback. Uiteraard kun je als docent deze feedback ook inzien.
Wij het werk, jij de regie
Dat wij het nakijkwerk voor je doen, betekent niet dat we je de regie helemaal uit handen nemen. In de bijgeleverde lesplannen vind je inspiratie voor schrijfopdrachten die je zelf kunt afnemen en corrigeren. Zo ben je niet teveel tijd kwijt aan nakijkwerk, maar kun je toch zelf een oogje in het zeil houden als je dat wilt.
Zou je dus dolgraag willen dat je leerlingen meer oefenen met schrijven, maar worstel je met je tijd? Kies dan voor de methode Holmwood’s English Premium!