Ontdek Kids

Hoe eerder je begint met het leren van een taal, hoe beter.
Maar wij zijn er voor iedere basisschool, of je nu Engels geeft vanaf groep 1, 3 of 5.
Met leuke prentenboeken en een spannende verhaallijn maken we Engels leren leuk!

Leuk dat je onze methode Kids wilt ontdekken! Dat kan op verschillende manieren. Hoe wil je kennismaken?

  1. Didactisch concept
  2. Materialen
  3. Een les geven
  4. Verantwoording

Ook als je Kids al gebruikt of je wilt onze methode nog beter leren kennen vind je hier handige informatie en tips.

Het didactisch concept

De basis van Kids
  1. Onderdompeling in de Engelse taal
  2. Veel herhaling van woorden en chunks
  3. Meerdere thema’s gekoppeld aan een verhaal
  4. Spelenderwijs woorden aanleren

Meer lezen over de didactische uitgangspunten? Lees onze verantwoording.

Spreek vlot Engels

Oefen de 100 meest gebruikte zinnen in de Engelse les.

Materialen

Prentenboeken

Vijf prentenboeken
per leerjaar.

Handleidingen

Met Nederlandse en Engelse instructie.

Flashcards

20  flashcards per prentenboek.

Digibord

Meerdere materialen zoals: liedsjes, spelletjes en het prentenboek met audio ondersteuning.

Een les geven

Prentenboek

Spreek de Engelse zinnen rustig uit en verduidelijk enkele woorden door deze op de tekening aan te wijzen tijdens het spreken. Geef de leerlingen de tijd om de pagina’s goed te bekijken.

Na een Engelse les hoeft het prentenboek niet te worden opgeborgen. Geef het prentenboek een vaste plaats in de klas waar leerlingen het mogen pakken om zelf het verhaal (voor) te lezen.

Handleiding

De handleiding bevat enkele elementen, namelijk:

  • een overzicht van het verhaal met mogelijke doorvraagvragen;
  • de tekst en het bladmuziek van het themalied, en
  • overzichtelijk de instructies per week.  

De beschreven klassikale les per week zal ongeveer 30 minuten in beslag nemen. Wij adviseren om de oefeningen, die in de les worden aangeboden, ook op andere momenten in de week worden herhaald zodat de (nieuwe) woorden ‘top of mind’ blijven. Daarnaast kunnen de 30 minuten ook opgesplitst worden en verdeeld worden over meerdere dagen.  

Het voornaamste bij het beschrijven van de oefeningen is het rustig spreken en datgene wat u vertelt verduidelijken door het voor te doen tijdens het spreken (Total Physical Response). Herhaal deze wijze van uitleggen nogmaals wanneer u denkt dat de leerlingen het nog niet hebben begrepen.

 

Differentiatie en spreekvaardigheid

Tussen de leerlingen zullen grote verschillen zijn in de beheersing van de Engelse taal. Wellicht dat een aantal leerlingen al een aardig woordje kunnen spreken, terwijl andere slechts enkele woorden kunnen benoemen. Bij de meeste opdrachten staan differentiatie mogelijkheden beschreven. Blijf ten alle tijde in het Engels praten gedurende de les. Wanneer een leerling in het Nederlands antwoord geeft op een vraag, reageer hier dan in het Engels op. Daarnaast zou het fijn zijn als duidelijke antwoorden, zoals de woorden van de flashcards, gezamenlijk worden herhaald. Op deze wijze probeert u leerlingen die het eng vinden om in het Engels te praten, kansen te bieden om hun spreekangst te overwinnen. Een tweede voordeel is dat zulke korte momenten waarop zij even mogen spreken de betrokkenheid wordt verhoogd. Een voorbeeld:

Teacher: Lisa, what is this?

Lisa: hond… uh, dog.

Teacher: That’s correct, it’s a dog! Well done, Lisa. Together, what is this?

Class: A dog.

Flashcards

Per prentenboek worden twee of meerdere thema’s aangehaald met in totaal 20 nieuwe woorden/flashcards. Deze kunnen bij het prentenboek in de klas worden gelegd, zodat leerlingen zichzelf gaan overhoren of woorden opzoeken.

De flashcards kunnen ook worden gedownload voor diverse activiteiten die staan beschreven in de handleiding.

Digibord

 In de volgende vlog leggen we stap voor stap uit hoe u bij het lesmateriaal komt:

 

 

 

Contactformulier

Contactgegevens

Holmwood’s Onderwijs
Kazemat 29
3905 NR Veenendaal

Telefoon
085 303 8478

Verkoop
sales@holmwoods.eu

Support
support@holmwoods.eu