Starten met Tweens

Voordat je begint

Wanneer je start met het verkennen en werken met Tweens is het zinvol om de visie achter deze blended learning methode te lezen.  Probeer je Tweens uit dan adviseren we je een aantal (proef)lessen te geven (bijv. 4 – 8 weken).
Zo ervaar je veel beter het effect van Tweens

Wilt u kennismaken met de methode? We komen graag bij u langs voor een demo op uw werkgroepvergadering.

Stappenplan

Om een vlotte start te maken volgt u onderstaand stappenplan:

Beheerder
  1.    Leerlingen accounts aanmaken, via een ParnasSys-koppeling of een leerlinglijst inlezen.
    Zet eventueel de extra ondersteuning voor dyslexie aan voor bepaalde leerlingen. 
  2.    Leerkrachtenaccounts aanmaken en koppelen aan de juiste klas
  3.    De klassen koppelen aan het abonnement via Beheer > Abonnementen.
p

Privacy

Wij nemen de privacy van je leerlingen serieus. Daarom zijn wij aangesloten bij het Privacyconvenant Onderwijs. 

Meer informatie en verwerkersovereenkomst tekenen.

Leerkracht / Leerling

  1.     Starten met leerlingen; inloggen via https://learning.holmwoods.eu. Pas eventueel de cursusinstellingen aan. 

Leerlingen starten met een niveaubepaling (instaptoets) en gaan op hun eigen niveau aan het werk.
Bij groep 5 leerlingen: Bereid hen even voor op de niveaubepaling, helemaal in het Engels.
De niveaubepaling (instaptoets) duurt ca. 5-15 minuten en de leerling kan daarna gelijk verder oefenen.

  1.      Laat de leerlingen wekelijks ca. 33% van de unit afmaken (de eerste week 33%, de tweede week 67%, de derde week 100%, enz.). Voor het niveau Beginners geldt: ca. 1 unit per week.
  2.     Bij rode scores of hele hoge scores (>90%) het niveau van een leerling aanpassen.
Pictogrammen
Woordenschat
Leesvaardigheid
Luistervaardigheid
Spreekvaardigheid
Schrijfvaardigheid
Grammatica
De kleuren

Op basis van de score die de leerling behaalt, krijgt een afgeronde oefening een kleurtje.
Rood <55% (onvoldoende)
Oranje 55% – 75% (voldoende)
Groen >75% (goed)

Klassikale les

Het geven van de klassikale lessen start pas wanneer de leerlingen vlot online kunnen werken en op het juiste niveau zitten.

Heeft u Tweens aangeschaft, dan is dít het moment om de adventure books af te roepen.  Bekijk de video voor het bepalen van het niveau voor de klassikale les. Advies nodig, mail of bel ons.

  1.      Start de klassikale lessen aan de hand van de papieren handleiding en het adventure book. De lessen voor het niveau Beginners kunt u vinden in de leeromgeving. De leerlingen werken natuurlijk online verder, want ze moeten ‘voor blijven lopen‘ op je klassikale lessen. Gebruik hiervoor de slimme doelen.

Tijdens de proefperiode kopieer je de pagina’s van het adventure books voor alle leerlingen. Bij aanschaf van Tweens krijgt elke leerling zijn eigen adventure book.

Verhaallijn en niveaus

Een leuke en interessante verhaallijn neemt de leerlingen mee naar Amerika en Engeland. Plaatsen zoals de Grand Canyon en de Route 66 komen ineens heel dichtbij en prikkelen de nieuwsgierigheid van de leerling. Naast onderdompeling aan de taal maken de leerlingen ook kennis met de Amerikaanse en Britse cultuur.

Wij hebben gekozen om eigen namen aan de niveaus toe te kennen die deels overeenkomen met de internationale benamingen. Daarnaast gebruiken we een aanduiding die te maken heeft met het Europees Referentie Kader (ERK), zoals A1, B1, enzovoorts.

Uitstroomniveau

Het niveau Beginners heeft overlap met Kids (gr 1-4) en niveau B2 is vergelijkbaar met Engels in havo/vwo 5. Ons advies voor uitstroom naar het VO is:

  • vmbo leerlingen: Pioneers afmaken
  • havo leerlingen: Breakthrough, unit 6
  • vwo leerlingen: Elementary, unit 6
  • vwo+/gymnasium leerlingen: Elementary afmaken

NB. Dit zijn richtlijnen. Elke leerling is anders. Waar gewenst, bied maatwerk. Daarvoor is Tweens ontwikkeld.

Welk Niveau

Wil je weten welk niveau bij welk leerjaar past? Als richtlijn kun je aanhouden:

Beginners (Pre-A1) 

Groep 4/5

Discoverers (Pre-A1) 

Groep 5/6

Explorers (Pre-A1) 

Groep 6/7

Pioneers (Pre-A1)

Groep 7/8, VMBO kader 1

Breakthrough (A1)

Groep 8, VMBO-T 1-2, HAVO 1, VWO 1

Elementary (A2)

VMBO-T 3-4, HAVO 2-3, VWO 1, 2

Intermediate (B1)

VMBO-T  4, HAVO 3-4, VWO 2, 3

Upper Intermediate (B2)

HAVO 5, VWO 4-5

De les voorbereiden

Op basis van het Flipping the classroom-principe werken de leerlingen online ‘vooruit’. De klassikale lessen geef je op het laagste niveau waarop de grootste groep online werkt. Voor het gemak gaan we er vanuit dat lesgeeft in de stamgroep. Stel je hebt de volgende verdeling in de groep (als voorbeeld):

  • 2 leerlingen op Beginners
  • 8 leerlingen op Discoverers
  • 5 leerlingen op Explorers
  • 2 leerlingen op Pioneers
  • 2 leerlingen op Breakthrough of hoger

Je geeft dan les op het Discoverers niveau. Bij iedere les staat aangegeven hoeveel % de leerlingen af moeten hebben om deze les (effectief) te geven. Dit percentage is vooral belangrijk voor de 8 leerlingen die ook online op Discoverers werken. De andere opties om te differentiëren komen tijdens de training aan de orde.

Differentiëren in de les

Lees in de handleiding het leerdoel, de benodigde materialen en de Nederlandse uitleg. De pagina’s van het adventure book staan ernaast. Differentiëren is ook in de klassikale les heel goed mogelijk.  De leerlingen die online op het niveau van de klassikale lessen werken (in het voorbeeld Discoverers), maken de road sign oefeningen, de leerlingen die online een niveau verder zijn (Explorers), maken de treasure map oefeningen en de leerlingen die nog hoger zitten (Pioneers en hoger) maken de compass oefeningen.

Natuurlijk heeft elke groep een unieke verdeling. Heb je vragen over het juiste niveau voor de klassikale les of wil je op niveau (groepsdoorbrekend) lesgeven, bekijk dan de video of vraag ons gerust om advies.

 

Spreek vlot Engels

Oefen de 100 meest gebruikte zinnen in de Engelse les.

De les geven

De leerlingen hebben zich online al voorbereid. Tijdens de les gebruiken de leerlingen hun adventure book. De twee bladzijden die gemaakt worden in de les staan naast elkaar. De les bestaat uit een introductie, kernactiviteit en afsluiting. Het digibord ondersteunt de lessen met native speakers. Laat de leerlingen zoveel mogelijk in tweetallen werken om het spreken uit te lokken en maak vooral veel plezier tijdens de lessen!

Doelen / Slimme doelen

Wanneer kies je voor een ‘gewoon’ doel of een slim doel?

Als de leerlingen allemaal op hetzelfde niveau en unit zitten, dan is een ‘gewoon’ doel eenvoudiger in gebruik.
Wanneer je gedifferentieerd of gepersonaliseerd werkt in de klas, dan kun je beter gebruik maken van de ‘slimme doelen’.

Alerts

Wanneer je meerdere klassen met tientallen leerlingen onder je hoede hebt, is het soms lastig om alle voortgangen en prestaties te blijven volgen. Je bent vooral benieuwd naar afwijkende patronen, slechte prestaties, langzame voortgang, maar ook uitzonderlijk goed prestaties.

Daarom introduceren wij alerts, die het je laten weten wanneer een leerling een afwijkend patroon laat zien.

 

Toetsen

Tijdens het werken in de online leeromgeving van Holmwood’s vindt continue “assessment” plaats.

De (online) unittoets

Elke unit wordt afgerond met een online toets. Deze kan door de leerling gedaan worden wanneer:

– hij alle oefeningen voldoende (oranje of groen) heeft afgerond

– de docent de toets vrijgeeft  Meer info…

Slaagt de leerling voor de toets dan gaat hij naar de volgende unit. Zakt de leerling voor de toets, dan krijgt hij een aantal extra oefeningen gevolgd door een tweede toetspoging. Wanneer de leerling voor de tweede keer de toets niet haalt moet hij de unit opnieuw doen. Meestal is er dan wat aan de hand, dus voor de docent een signaal.

Contactgegevens

Holmwood’s Onderwijs
Kazemat 29
3905 NR Veenendaal

Telefoon
085 303 8478

Verkoop
sales@holmwoods.eu

Support
support@holmwoods.eu

 

Contactformulier